0

Hvordan bli bedre til å løpe?

  • Publisert 11.08.2015 kl. 14:22. Ligger i kategorien: Trening

Jeg har alltid hatt et ønske om å bli god til å løpe.  Både med tanke på fart og ikke minst med tanke på å forbedre kondisjonen.

 Lurer du på om du løper med riktig teknikk eller hvordan du kan forbedre løpetiden din?  Fortsett å les...

Jeg har i flere år vært en litt av & på jogger.  Jeg har ved flere anledninger blitt bedre og bedre. Både når det kommer til fart og kondisjon,  men jeg har også slitet en del med belastningskader og jeg stagnerer som oftest på et eller annet punkt.

Kjenner du deg igjen?

Da kommer dette stikkordet inn i bildet:

 

Løpeteknikk - Det har nylig gått opp for meg! Det lærer vi ikke så mye om?  Alle kan jo løpe tenker du?  - nei.

I mine 27 år har jeg løpt heeelt feil! Ikke rart jeg har vondt og sliter med belastningskader?

Det var første når jeg begynte å studere løpeteknikk på youtube, testet ut en del i praksis selv, at jeg forstår hvor feil og lite effektivt jeg har løpt.

Jeg skal ikke si at jeg er blitt noen verdensmester på dette og kan gi deg alle svarere.. men det er i hvert fall verdt å sjekke ut!

Hvorfor For å løpe raskere, mer effektivt ,bli sterkere og minske risikoen for skader.

Mitt først møte med løpeteknikk var av ei jente jeg var i forsvaret med. Desverre tok jeg ikke til meg lærdommen den gangen, men jeg forstår jo nå hvor mye smerte jeg hadde spart meg for om jeg hadde tatt til meg tipsene. Ikke minst hvor bedre og mer effektivt jeg hadde løpt. Derfor ønsker jeg NÅ å dele mine erfaringer og tips med deg.

 

Slik løper du:

Overkroppen - La oss starte her når du løper - Skuldrene dine skal være avslappet og ligge litt bakover, slik at du får en god holdning. Magen skal trekkes inn/holdes inne, mens brystet strutter litt ut. Samtidig skyves hoftene litt frem, så du får en mer rett holding.  Løper du som om du sitter på en stol, gjør du feil..

Når vi løper og blir slitene, har vi lett for å krumme ryggen fremover og se ned i bakken - noe som er veldig naturlig og automatisk når det er tungt. Men ønsker du å bedre effekten av løpingen din, anbefaler jeg deg å rette deg opp! Da vil du løpe "med" kroppen og i tillegg åpne halsen for at lungene dine skal kunne få inn all oksygenet du kan klare å få. Du får sette en liten "satan" på skulderen din når du løper som minner deg på dette.  "åh åh åh, nå lener du deg fremover - RETT DEG OPP!!" ;)

Armene -  kan brukes til å skape fart og skape stabilitet i overkroppen. De bør få pendle fritt i 90graders vinkel. Noen av oss løper med mye sving i overkroppen (over-rotasjon). Dette er lite effektivt. Med dette mener jeg at de "svinger" liksom for mye fra side til side - Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette, men det finnes en rekke god filmer på Youtube. (Skrive gjerne i kommentarfeltet om dette  ble alt for uklart)

 



Beina -  selve maskineriet.

Den største feilen jeg gjorde når jeg løp før var å løpe som om jeg gikk. Ved å lande på hælen. Dette er heeelt feil. Prøv engang å løpe barfot uten sko? Hvor lander du da på foten? og hvor tar du frasparket fra?

Det er hvertfall ikke rett på hælen-- men på framfoten. Det er der du har spenn og fleksibilitet. Da bruker du også andre muskler i leggen nå du løper, så det er viktig med gradvis opptrening og tilvenning av den nye løpeteknikken.  (Jeg løp nesten hele 5km med ny teknikk, med svært lite forhåndstrening og det resulterte med betennelse i ankelen) Det er ikke dette vi ønsker. Vi ønsker jo nettopp det motsatte - mindre skader, og raskere løping.

Hvor lander beina dine og hvor mange fraspark tar du I minuttet?  Foten din skal lande rett under eller bitte bitte litt foran overkroppen. Pass på at du ikke tar steg langt forann overkroppen din.  Du bør ha høy frekvens på hvert steg. Ca 180 pr minutt sies det skal passe de fleste.

Får du til dette med overkroppen, og lander riktig med bena vil du lande på framfoten, der du har fleksibiliteten og spennet. (altså ikke på tærene eller hælen, men rett under tåballene. ;)

Mentalitet/din indre stemme -  Når løpeteknikken er på plass, er det bare EN ting som gjør deg ENDA bedre! Din indre stemme. Hva du sier til deg selv når du løper er alfaomega.  Hva du motiverer du deg selv med når kroppen er sliten? Hva sier du til deg selv for å presse deg til å løpe enda litt fortere, og enda litt lengre når, hvert fiber i kroppen skriker nei?

- For dette er det ingen fasit. Jeg har lest at Marit Bjørgen innbiller seg selv som en tiger og at hun også tenker rent teknisk: "ned og trykk, ned og trykk" hele veien for å blokkere ut andre tanker og for å gi fullfokus på det tekniske.   Det kan også være så enkelt som at du tenker/sier "kom igjen nå, 2 min til" "du er rå"  "du er best" osv.. Spytt ut oppmuntrende og positive tanker om deg selv.

Jeg har også hørt at Petter Northug tenker mye stygge tanker.. Akkurat hvordan, det vet jeg ikke.. men det kan kanskje være virkningsfullt for noen?  "Kom igjen din h**ball. Se å få fart på den støgge ræva di"

Uansett - Tenk igjennom HVA som trigger DEG.  Prøv deg gjerne frem. Vær den oppmutrende en dag? Vær "styggen på ryggen" som slenger møkka kommentarer. Og sjekk hva som ga resultater?!


                                                                                 Bildene er fra jeg løp 5km løp i sommer


Øvelser:

For å løpe skadefritt er det viktig at muskulaturen spiller på lag. Jeg tenkte jeg kunne lage et eget innlegg om styrkeøvelser du kan gjøre for å få enda bedre forutsetninger. Hvis det er noe du vil?  Si JA!! :)

 

 

 

 

 

Ps. Jeg har ikke utdanning som trener, og deler kun mine egne erfaringer og informasjon jeg har funnet via andre kilder.

Kilder jeg har brukt er videoer på Youtube, Stella tv, Shape up og egne erfaringer.

 

Skriv en kommentar


alouise

"Change doesn't come unless you push yourself.."

Bloggdesign

Designmalen er designet og kodet av KvDesign
hits