0

Hvordan bli bedre til lpe?

  • Publisert 11.08.2015 kl. 14:22. Ligger i kategorien: Trening

Jeg har alltid hatt et nske om bli god til lpe. Bde med tanke p fart og ikke minst med tanke p forbedrekondisjonen.

Lurer du p om du lper med riktig teknikk eller hvordan du kan forbedre lpetiden din? Fortsett les...

Jeg har i flere r vrt en litt av & p jogger. Jeg har ved flere anledninger blitt bedre og bedre. Bde nr det kommer til fart og kondisjon, men jeg har ogs slitet en del med belastningskader og jeg stagnerer som oftest p et eller annet punkt.

Kjenner du deg igjen?

Da kommer dette stikkordet inn i bildet:

Lpeteknikk - Det har nylig gtt opp for meg! Det lrer vi ikke s mye om? Alle kan jo lpe tenker du? - nei.

I mine 27 r har jeg lpt heeelt feil! Ikke rart jeghar vondt og sliter med belastningskader?

Det var frste nr jeg begynte studere lpeteknikk p youtube,testet ut en del i praksis selv, at jeg forstr hvor feil og lite effektivt jeg har lpt.

Jeg skal ikke si at jeg er blitt noen verdensmester p dette og kan gi deg alle svarere.. men det erihvert fall verdt sjekke ut!

Hvorfor For lpe raskere, mer effektivt ,bli sterkere ogminske risikoen for skader.

Mitt frst mte med lpeteknikk var av ei jente jeg var i forsvaret med. Desverre tok jeg ikke til meg lrdommen den gangen, men jeg forstr jo n hvor myesmerte jeg hadde spart meg for om jeg hadde tatt til meg tipsene. Ikke minst hvor bedre og mer effektivt jeg hadde lpt. Derfor nsker jegN dele mine erfaringerog tips med deg.

Slik lper du:

Overkroppen - La oss starte her nr du lper - Skuldrene dine skal vre avslappet og ligge litt bakover, slik at du fr en god holdning. Magen skal trekkes inn/holdes inne, mens brystet strutter littut. Samtidig skyves hoftenelitt frem, s du fr en mer rett holding. Lper du som om du sitter p en stol, gjr du feil..

Nr vi lper og blir slitene, har vi lett for krumme ryggen fremover og se ned i bakken - noe som er veldig naturlig og automatisk nr det er tungt. Men nsker du bedre effekten av lpingen din, anbefaler jeg deg rette deg opp! Da vil du lpe "med" kroppen og i tillegg pne halsen for at lungene dine skal kunne f inn all oksygenet du kan klare f. Du fr sette en liten "satan" p skulderen din nr du lper som minner deg p dette. "h h h, n lener du deg fremover - RETT DEG OPP!!" ;)

Armene - kan brukes til skape fart og skape stabilitet i overkroppen. De br f pendle fritt i 90graders vinkel. Noen av oss lper med mye sving i overkroppen (over-rotasjon). Dette er lite effektivt. Med dette mener jeg atde"svinger" liksom for myefra side til side - Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette, men det finnes en rekke god filmer p Youtube. (Skrive gjerne i kommentarfeltet om dette ble alt for uklart)



Beina - selve maskineriet.

Den strste feilen jeg gjorde nr jeg lp fr var lpe som om jeg gikk. Ved lande p hlen. Dette er heeelt feil. Prv engang lpe barfot uten sko? Hvor lander du da p foten? og hvor tar du frasparket fra?

Det er hvertfall ikke rett p hlen-- men p framfoten. Det er der du har spenn og fleksibilitet. Da bruker du ogs andre muskler i leggen n du lper, s det er viktig med gradvis opptrening og tilvenning av den nye lpeteknikken. (Jeg lp nesten hele 5km med ny teknikk, med svrt lite forhndstrening og det resultertemed betennelse i ankelen) Det er ikke dette vi nsker. Vi nsker jonettopp det motsatte - mindre skader, og raskere lping.

Hvor lander beina dine og hvor mange fraspark tar du I minuttet? Foten dinskal lande rett under eller bitte bittelitt foran overkroppen. Pass p at du ikke tar steg langt forann overkroppen din. Du br ha hy frekvens p hvert steg. Ca 180 pr minutt sies det skal passe de fleste.

Fr du til dette med overkroppen, og lander riktig med bena vil du lande p framfoten, der du har fleksibiliteten og spennet. (alts ikke p trene eller hlen, men rett under tballene. ;)

Mentalitet/din indre stemme - Nr lpeteknikken er p plass, er detbare EN ting som gjr degENDAbedre! Din indre stemme. Hva du sier til deg selv nr du lper er alfaomega. Hva du motiverer du deg selv med nr kroppen er sliten? Hva sier du til deg selv for presse deg til lpe enda litt fortere, og enda litt lengre nr, hvert fiberi kroppen skriker nei?

- For dette er det ingen fasit. Jeg har lest at Marit Bjrgeninnbiller seg selvsom en tigerog at hun ogstenker rent teknisk: "ned og trykk, ned og trykk" hele veien for blokkere ut andre tanker og for gi fullfokus p det tekniske. Det kan ogsvre s enkelt som at du tenker/sier"kom igjen n, 2 min til" "du er r" "du er best" osv.. Spytt ut oppmuntrende og positive tanker om deg selv.

Jeg har ogshrt at Petter Northug tenker mye stygge tanker.. Akkurat hvordan, det vet jeg ikke.. men det kan kanskje vrevirkningsfullt for noen? "Kom igjen din h**ball. Se f fart p den stgge rva di"

Uansett - Tenk igjennomHVA som trigger DEG. Prv deg gjernefrem. Vr den oppmutrende en dag? Vr"styggen p ryggen"som slenger mkka kommentarer. Og sjekk hva som ga resultater?!


Bildene er fra jeg lp 5km lp i sommer


velser:

For lpe skadefritt er det viktig at muskulaturen spiller p lag. Jeg tenkte jeg kunne lage et eget innlegg om styrkevelser du kan gjre for f enda bedre forutsetninger. Hvis det er noe du vil? Si JA!! :)

Ps. Jeg har ikke utdanning som trener, og deler kun mine egne erfaringer og informasjon jeg har funnet via andre kilder.

Kilder jeg har brukt er videoer p Youtube, Stella tv, Shape up og egne erfaringer.

Skriv en kommentar


alouise

"Change doesn't come unless you push yourself.."

Bloggdesign

Designmalen er designet og kodet av KvDesign
hits