0

Hvordan jeg oppnår målene mine

  • Publisert 24.04.2016 kl. 16:17. Ligger i kategorien: Trening

Du lurer kanskje hva jeg har holdt på med i det siste?


Jeg har jo ikke akkurat vært den mest aktive på denne fronten. Sannheten er den at jeg ikke har gjort stort annet enn:

  • Jobb
  • Trening

Etter at Astro dro fra meg er det trening som er blitt mitt nye hovedfokus. Jeg startet med å trene 3 dager i uken og gjorde det i 8 uker før jeg økte opp til 4 treninger i uken slik som nå. Dette har jeg gjort i 4 uker nå, og skal fortsette i 4 uker til før jeg øker opp til 5 økter i uken. Sånn fortsetter det.

Dette har jeg gjort for å venne kroppen gradvis til mengden trening. Jeg har ikke alltid vært like "snill" mot kroppen under trening før. Man blir så fort gira, og bare peiser på. Men så kommer det til en dag hvor kroppen min sier nei.

Jeg har lært av mine feil.

Denne gangen har det gått mye glattere. Kroppen og jeg er ofte "ødelagt"og sliten. Det krever mye energi og søvn å trene mye. Hvertfall for meg.  Dette er en overgangsfase. Men dette legger nok et mye bedre grunnlag for fortsettelsen. Målet er å kanskje trene hele 7 dager i uken, av varierende intensitet og lengde.

 

Målet er å bli i mitt livs beste form!

 

En annen ting jeg har begynt med er yoga. Og jeg er som resten: Frelst!

2

Ny uke, nye muligheter

  • Publisert 08.03.2016 kl. 14:01. Ligger i kategorien: Trening

Hei og Hopp! Forje uke ble ikke helt som tenkt på treningsfronten. Jeg var helt ødelagt i kroppen etter skiturene fra helgen før, og vi hadde egentlig tenkt å gå på ski i helgen som var også. Fra Oslo til Hakadal faktisk. Men det ble desverre ikke noe av. Motivasjonen for sofaen og skiskytter VM på tv var mye større! Hurra for et gull og to sølv btw!! :D Derfor ble det bare to dvassene treningsøkter. Buhu!

Denne uken derimot har jeg større ambisjoner! Slik er denne ukens plan:



 

 

Mandagsens økt er allerede vel gjennomført, og straks bærer det av sted til Sats Elixia for dagens trening!

 

Senere i dag skal jeg gå i 8.marstog. Gratulerer med dagen alle kjære fine kvinner! 

2

Morgenfugl

  • Publisert 06.02.2016 kl. 09:24. Ligger i kategorien: Trening

Kl er litt over 09 på en lørdagsmorgen og jeg er våken HELT av meg selv. Frivillig!


Det hadde jeg aldri trodd :D

Vel gjennomført etter ukens andre treningsøkt i går kveld, dro jeg på jakt etter noe helt spesilet på veien hjem.

Nemmelig denne:


En NY vekkerklokke!

Jeg har lest den artikkelen på bildet over, og dette skal bli de kommende dagenes prosjekt! Starter allerede søndag. Veldig spent på hvordan det går. :O

 

Har du trua? :)

 

0

SE på hu a!

  • Publisert 28.01.2016 kl. 21:45. Ligger i kategorien: Trening

Vil du vite hva jeg har gjort i dag?

Jeg tror jaggu jeg ble litt små motivert av mitt eget blogginnlegg her om dagen. Det gikk liksom litt opp for meg hvor tragisk jeg har vært som bare har vært hjemme å deppa, når jeg kan være ute å bruke energien til alt jeg bærer på til noe annet istede.Til noe som jeg drar nytte av.

Jeg har trent både i går og i dag!!! JUUHU! og dermed kommer en kleint oppstilt "se på meg bilde" nedenfor i treningstøy!  hahaha  



Har du sett noe mer tilgjort? :D Sorry.. var det jeg klarte komme opp med i dag! 

Ellers har jeg trøkka ned på med pizza som Joakim har laget i dag, samtidig som vi måtte bare se eeeen episode til i dag.... Okay da.. det ble to! ;) 

Nå venter en etterlengtet dusj og så står pakking på agendaen!

 

See you tomorrow!  Klarer du gjette på hvor jeg skal?

2

Endorfiner, Endorfiner, Endorfiner!!!!!

  • Publisert 23.11.2015 kl. 22:46. Ligger i kategorien: Trening

Wooow!! Jeg har tråkket utenfor komfortsonen min i dag OG fy fasan hvor HØY jeg er på endorfiner nå! FOR en mestringsfølelse!



I dag dro jeg på Sats Nydalen og var med på Prformance Hi-Intensity.  Jeg er jo litt pysete på sånt. Både det å dra på en sånn gruppetrening uten å kjenne noen, men og det at jeg ikke visste helt hva jeg gikk til.

Det var virkelig et HAT-ELSK forhold. For det var hardt! Hvertfall for meg. Og jeg trodde jeg skulle spy allerede etter de første 14 minuttene.

Vi delte oss inn i 2 og 2 par. Og det hele minnet meg veldig om forsvaret og makkerøvelsene vi gjorde der. Der du virkelig kjører deg selv, og hverandre hardt. Der du gir alt sammen med partnern din i den timen.

Det var jo så vondt, men likevel så gøy!



Vi rodde, hadde kettelbell-øvelser, situps med medisinball, noe som føltes som hundre burpees, box jump +++

 

Nå er jeg så høy på endorfiner at det spørs om jeg får soove i natt? :O :P

 #SATS #mestrinsfølelse #treningtilåspyav #PrformanceHi-Intensity

0

Aldri fornøyd

  • Publisert 29.10.2015 kl. 11:42. Ligger i kategorien: Trening

Don't worry! Im alive! selv om det har vært stille på denne fronten.

 

Baking ble det på fredag, men da jeg søndag formiddag oppdaget at buksen som passet så fint i våres ikke lenger gikk over lårene mine, ble bakeverket slengt rett ned fryseren. Og der tenker  jeg de skal få bli en god stund. HELT nederst.

Nå er det tilbake til kaloritelling, matplan, matdagbok og strengt regime frem til jul. Så får vi se om dette gir noen effekt?



Jeg har stortsett tenkt at jeg kan spise det "jeg vil", i normale mengder så klart, så lenge jeg er så aktiv som jeg har vært. Men nå er jeg jo ikke så aktiv lengre, og da betyr det kanskje at jeg må være mer bevisst på matinntaket?



Jeg husker året jeg raste ned 10kg. Da var jeg på kanten til å være for tynn og hadde null energi. Men skulle så gjerne vært en mellomting. Jeg sier ikke at jeg er tykk, i fare for at noen skal missforstå. Men jeg merker jeg aldri blir helt fornøyd med min egen kropp. Hvorfor skal det være slik?


Dette er fra i sommer hvor jeg sikkert veier 10kg mer... å nå veier jeg sikkert 15.

Jeg har desverre ikke svarene. Noen mener at man bør jobbe med seg selv og med sin egen selvtilitt. Det ligger nok kloke ord i det. Desverre tror jeg den veien er lang, så i mellomtiden velger jeg å prøve meg frem på matfronten også.

9

Treningsglede

  • Publisert 19.10.2015 kl. 14:35. Ligger i kategorien: Trening

Jeg vet ikke om du har lagt merke til det eller i det heletatt tenkt over det, men har du savnet noen innlegg om trening i det siste?



Det har jeg!  Men det har seg sånn at jeg har "sluttet" å trene. Jeg trodde aldri i mitt "voksene liv" at jeg skulle si, tenke eller tro at jeg skulle prioritere det vekk. Jeg elsker jo å trene! Det er jo så gøy!



Dessverre har det blitt sånn at treningen for min del har blitt mer utmattende enn energigivende. Med alle dagens gjøremål, fulltidsjobb, og en hest som krever like mye energi som en treningsøkt, sier det seg selv at en treningsøkt i tillegg til at du skal fungere sosialt 5 til 7 dager i uken, så går i hvert fall energibanken min i underskudd. Døgnet har ikke nok timer til at jeg klarer å rekke alt, og det går til slutt løs på søvnen og alt ble tilslutt en ond sirkel. Det var først når jeg ble dårlig at jeg forstod at dette var kroppens måte å si ifra på.   Jeg er jo et menneske som vil være med på alt, og få med meg alt, men det har også sin pris.

Etter å ha vært nedbrutt i 2 uker, og gradevis bygget meg opp igjen har jeg skjønt at jeg må velge vekk noe og heller gi alt på det ene. Da er det ikke tvil om hjertestenen min, Astro er den som fortjener all min energi. Han er jo nesten en personligtrener i seg selv ;) Ikke bare at jeg føler meg bedre, mer uthvilt og glad, men jeg har det SÅ mye gøyere nå også!

Jeg har jo ikke gitt opp treningen på livstid, og jeg er fortsatt fult aktiv hver dag. Men med tiden vil jeg nok sakte begynne å trene litt igjen ;)

0

Hvordan bli bedre til å løpe?

  • Publisert 11.08.2015 kl. 14:22. Ligger i kategorien: Trening

Jeg har alltid hatt et ønske om å bli god til å løpe.  Både med tanke på fart og ikke minst med tanke på å forbedre kondisjonen.

 Lurer du på om du løper med riktig teknikk eller hvordan du kan forbedre løpetiden din?  Fortsett å les...

Jeg har i flere år vært en litt av & på jogger.  Jeg har ved flere anledninger blitt bedre og bedre. Både når det kommer til fart og kondisjon,  men jeg har også slitet en del med belastningskader og jeg stagnerer som oftest på et eller annet punkt.

Kjenner du deg igjen?

Da kommer dette stikkordet inn i bildet:

 

Løpeteknikk - Det har nylig gått opp for meg! Det lærer vi ikke så mye om?  Alle kan jo løpe tenker du?  - nei.

I mine 27 år har jeg løpt heeelt feil! Ikke rart jeg har vondt og sliter med belastningskader?

Det var første når jeg begynte å studere løpeteknikk på youtube, testet ut en del i praksis selv, at jeg forstår hvor feil og lite effektivt jeg har løpt.

Jeg skal ikke si at jeg er blitt noen verdensmester på dette og kan gi deg alle svarere.. men det er i hvert fall verdt å sjekke ut!

Hvorfor For å løpe raskere, mer effektivt ,bli sterkere og minske risikoen for skader.

Mitt først møte med løpeteknikk var av ei jente jeg var i forsvaret med. Desverre tok jeg ikke til meg lærdommen den gangen, men jeg forstår jo nå hvor mye smerte jeg hadde spart meg for om jeg hadde tatt til meg tipsene. Ikke minst hvor bedre og mer effektivt jeg hadde løpt. Derfor ønsker jeg NÅ å dele mine erfaringer og tips med deg.

 

Slik løper du:

Overkroppen - La oss starte her når du løper - Skuldrene dine skal være avslappet og ligge litt bakover, slik at du får en god holdning. Magen skal trekkes inn/holdes inne, mens brystet strutter litt ut. Samtidig skyves hoftene litt frem, så du får en mer rett holding.  Løper du som om du sitter på en stol, gjør du feil..

Når vi løper og blir slitene, har vi lett for å krumme ryggen fremover og se ned i bakken - noe som er veldig naturlig og automatisk når det er tungt. Men ønsker du å bedre effekten av løpingen din, anbefaler jeg deg å rette deg opp! Da vil du løpe "med" kroppen og i tillegg åpne halsen for at lungene dine skal kunne få inn all oksygenet du kan klare å få. Du får sette en liten "satan" på skulderen din når du løper som minner deg på dette.  "åh åh åh, nå lener du deg fremover - RETT DEG OPP!!" ;)

Armene -  kan brukes til å skape fart og skape stabilitet i overkroppen. De bør få pendle fritt i 90graders vinkel. Noen av oss løper med mye sving i overkroppen (over-rotasjon). Dette er lite effektivt. Med dette mener jeg at de "svinger" liksom for mye fra side til side - Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette, men det finnes en rekke god filmer på Youtube. (Skrive gjerne i kommentarfeltet om dette  ble alt for uklart)

 



Beina -  selve maskineriet.

Den største feilen jeg gjorde når jeg løp før var å løpe som om jeg gikk. Ved å lande på hælen. Dette er heeelt feil. Prøv engang å løpe barfot uten sko? Hvor lander du da på foten? og hvor tar du frasparket fra?

Det er hvertfall ikke rett på hælen-- men på framfoten. Det er der du har spenn og fleksibilitet. Da bruker du også andre muskler i leggen nå du løper, så det er viktig med gradvis opptrening og tilvenning av den nye løpeteknikken.  (Jeg løp nesten hele 5km med ny teknikk, med svært lite forhåndstrening og det resulterte med betennelse i ankelen) Det er ikke dette vi ønsker. Vi ønsker jo nettopp det motsatte - mindre skader, og raskere løping.

Hvor lander beina dine og hvor mange fraspark tar du I minuttet?  Foten din skal lande rett under eller bitte bitte litt foran overkroppen. Pass på at du ikke tar steg langt forann overkroppen din.  Du bør ha høy frekvens på hvert steg. Ca 180 pr minutt sies det skal passe de fleste.

Får du til dette med overkroppen, og lander riktig med bena vil du lande på framfoten, der du har fleksibiliteten og spennet. (altså ikke på tærene eller hælen, men rett under tåballene. ;)

Mentalitet/din indre stemme -  Når løpeteknikken er på plass, er det bare EN ting som gjør deg ENDA bedre! Din indre stemme. Hva du sier til deg selv når du løper er alfaomega.  Hva du motiverer du deg selv med når kroppen er sliten? Hva sier du til deg selv for å presse deg til å løpe enda litt fortere, og enda litt lengre når, hvert fiber i kroppen skriker nei?

- For dette er det ingen fasit. Jeg har lest at Marit Bjørgen innbiller seg selv som en tiger og at hun også tenker rent teknisk: "ned og trykk, ned og trykk" hele veien for å blokkere ut andre tanker og for å gi fullfokus på det tekniske.   Det kan også være så enkelt som at du tenker/sier "kom igjen nå, 2 min til" "du er rå"  "du er best" osv.. Spytt ut oppmuntrende og positive tanker om deg selv.

Jeg har også hørt at Petter Northug tenker mye stygge tanker.. Akkurat hvordan, det vet jeg ikke.. men det kan kanskje være virkningsfullt for noen?  "Kom igjen din h**ball. Se å få fart på den støgge ræva di"

Uansett - Tenk igjennom HVA som trigger DEG.  Prøv deg gjerne frem. Vær den oppmutrende en dag? Vær "styggen på ryggen" som slenger møkka kommentarer. Og sjekk hva som ga resultater?!


                                                                                 Bildene er fra jeg løp 5km løp i sommer


Øvelser:

For å løpe skadefritt er det viktig at muskulaturen spiller på lag. Jeg tenkte jeg kunne lage et eget innlegg om styrkeøvelser du kan gjøre for å få enda bedre forutsetninger. Hvis det er noe du vil?  Si JA!! :)

 

 

 

 

 

Ps. Jeg har ikke utdanning som trener, og deler kun mine egne erfaringer og informasjon jeg har funnet via andre kilder.

Kilder jeg har brukt er videoer på Youtube, Stella tv, Shape up og egne erfaringer.

 

0

Hverdags pjatt

  • Publisert 27.07.2015 kl. 10:26. Ligger i kategorien: Trening

Hey, Ho, Lets go!! Mandagen er her. Det er en splitter ny uke. Ferien for denne sommeren er fullstending over for min del, og det er bare å bite i det halvsure eple. Hverdagen er her for å bli. Jeg kickstarter den gjerne med en splitter ny treningsplan! Dette er også siste uken Astro, er på sommerbeite før han skal hentes hjem til stallen igjen, så det gjelder å nyte de siste dagene med "fri" før vi starter full opptrening på han også. Hvis alt går som jeg ønsker blir det endelig faste dressurtreninger fremover og kanskje "drømmen" om debudt på konkurransebanen blir en virkelighet. Hvem vet?



Her er hvertfall ukens treningsplan!!



 

 Ellers gleder jeg meg veldig til å se denne "fanten" igjen i dag. En uke siden sist.. leenge ;(


Foto: Marte Fjeld

 

0

I need goals!

  • Publisert 14.07.2015 kl. 14:55. Ligger i kategorien: Trening

Det er vel ikke til å legge skjul på at den siste tidens treningsaktivitet ikke akkurat har vært på sitt høyeste. Men dette har jeg tenkt å gjøre noe med!

Det er lenge siden jeg har laget en plan, og jeg trenger en treningsplan -  Jeg trenger et mål!



Starter med mål om tre dager nå først - kanskje jeg øker. Det er ikke dermed sagt at jeg følger denne planen slavisk, men da har jeg i det minste noe å forholde meg til, og ja - kanskje jeg bytter om litt av øvelselsene til/fra en annen dag. Men hva betyr nå det? Det ikke gitt at kroppen alltid er i den formen man hadde sett for seg, og det er viktig å lytte til kroppen og hva den sier. Vi vet jo alle som har trent, at man blir grusomt støl i starten eller når man gjør nye øvelser.

Det er ikke lenge siden jeg hadde DE ambisjonene om å max'e min 4x4intervall til et nytt nivå, men DER var jeg rett å slett ikke likevel. Jeg var ikke engang i "form" til å gjennomføre en rolig løpeøkt engang.. :/ Merkelig..  så det ble med en oppvarming og enkle styrkeøvelser. (lapskaustrening ;) )






Det som tells er ukas sluttresultat! ;)

 

2

Mestringsfølelse!

  • Publisert 05.07.2015 kl. 18:05. Ligger i kategorien: Trening

Wooohoo! I går løp jeg (vi) 5km-løp! Gikk så absolutt bedre enn forventet og jeg forbedret tiden fra sist med 3min +. Jeg klager ikke over det! Målet mitt er fortsatt ikke nådd, men det var heller ikke forventet i år uten noen forhåndstrening. Stolt er jeg av Joakim også, som løp for første gang. (Han fikk løpet i bursdagsgave av meg i fjor.. hehehe. Sleip? ) Han spurta sånn over målstreken at han ble kommentert over høyttaler anlegget. Haha!

I år var det varmt, men heldigvis ikke i nærheten av de temperaturene som var i 2014. Det er jeg grusomt takknemmelig for!


Stort bildedryss fra dagen i går

Planlegger løypa

Akkurat kommet over målstreken

Fornøyde med å ha fullført!!

Uttøying er viktig hehe ;p


Alle Foto: Marte (lillesøster)

 

Anbefaler alle å teste seg på et sånt her løp! Gir mestringsfølelse og treningsmotivasjon til tusen!!

 

0

For et år siden

  • Publisert 03.07.2015 kl. 15:05. Ligger i kategorien: Trening

I går var det ett år siden jeg løp mitt første 5km-løp. Og til helgen skal jeg delta på nytt for andre gang!  Resultatet for ett år siden ble ikke helt som håpet, da jeg hadde løpt bedre på treninger hjemme. Jeg løp  jo hele 4 min treigere enn jeg visste at jeg kunne, men denne dagen var det så uuutholdelig varmt. Jeg tror kroppen på en måte gikk i dvalemodus når det var FOR varmt. Likevel var jeg så fornøyd med å ha gjennomført og gjort mitt første løp.

I år har jeg ikke fått trent noe, så jeg gjennomfører vell kun for å gjøre det. Ønsker selvfølgelig i det minste å slå tiden fra sist, men jeg har ingen forventinger. Føler likevel jeg har en fordel med at jeg nå kjenner løypa og kan legge opp løpet litt mer strategisk ;)



Prøvde innføre ny trend med svettebånd serru?! HAHA :D Er nok mer at jeg svetter som en gris og blir helt forstyrra når det renner ned i øya :S Ser ut som jeg har deltatt i pensjonistgruppa ;)


Oppdaterer på hvordan det har gått i helgen!

alouise

"Change doesn't come unless you push yourself.."

Bloggdesign

Designmalen er designet og kodet av KvDesign
hits