0

Hvordan jeg oppnr mlene mine

  • Publisert 24.04.2016 kl. 16:17. Ligger i kategorien: Trening

Du lurer kanskje hva jeg har holdt p med i det siste?


Jeg har jo ikke akkurat vrt den mest aktive p denne fronten. Sannheten er den at jeg ikke har gjort stort annet enn:

  • Jobb
  • Trening

Etter at Astro dro fra meg er det trening som er blitt mitt nye hovedfokus. Jeg startet med trene 3 dager i uken og gjorde det i 8 uker fr jeg kte opp til 4 treninger i uken slik som n. Dette har jeg gjort i 4 uker n, og skal fortsette i 4 uker til fr jeg ker opp til 5 kter i uken. Snn fortsetter det.

Dette har jeg gjort for venne kroppen gradvis til mengden trening. Jeg har ikke alltid vrt like "snill" mot kroppen under trening fr. Man blir s fort gira, og bare peiser p. Men s kommer det til en dag hvor kroppen min sier nei.

Jeg har lrt av mine feil.

Denne gangen har det gtt mye glattere. Kroppen og jeg er ofte "delagt"og sliten. Det krever mye energi og svn trene mye. Hvertfall for meg.  Dette er en overgangsfase. Men dette legger nok et mye bedre grunnlag for fortsettelsen. Mlet er kanskje trene hele 7 dager i uken, av varierende intensitet og lengde.

 

Mlet er bli i mitt livs beste form!

 

En annen ting jeg har begynt med er yoga. Og jeg er som resten: Frelst!

2

Ny uke, nye muligheter

  • Publisert 08.03.2016 kl. 14:01. Ligger i kategorien: Trening

Hei og Hopp! Forje uke ble ikke helt som tenkt p treningsfronten. Jeg var helt delagt i kroppen etter skiturene fra helgen fr, og vi hadde egentlig tenkt g p ski i helgen som var ogs. Fra Oslo til Hakadal faktisk. Men det ble desverre ikke noe av. Motivasjonen for sofaen og skiskytter VM p tv var mye strre! Hurra for et gull og to slv btw!! :D Derfor ble det bare to dvassene treningskter. Buhu!

Denne uken derimot har jeg strre ambisjoner! Slik er denne ukens plan:



 

 

Mandagsens kt er allerede vel gjennomfrt, og straks brer det av sted til Sats Elixia for dagens trening!

 

Senere i dag skal jeg g i 8.marstog. Gratulerer med dagen alle kjre fine kvinner! 

2

Morgenfugl

  • Publisert 06.02.2016 kl. 09:24. Ligger i kategorien: Trening

Kl er litt over 09 p en lrdagsmorgen og jeg er vken HELT av meg selv. Frivillig!


Det hadde jeg aldri trodd :D

Vel gjennomfrt etter ukens andre treningskt i gr kveld, dro jeg p jakt etter noe helt spesilet p veien hjem.

Nemmelig denne:


En NY vekkerklokke!

Jeg har lest den artikkelen p bildet over, og dette skal bli de kommende dagenes prosjekt! Starter allerede sndag. Veldig spent p hvordan det gr. :O

Har du trua? :)

0

SE p hu a!

  • Publisert 28.01.2016 kl. 21:45. Ligger i kategorien: Trening

Vil du vite hva jeg har gjort i dag?

Jeg tror jaggu jeg ble litt sm motivert av mitt eget blogginnlegg her om dagen. Det gikk liksom litt opp for meg hvor tragisk jeg har vrt som bare har vrt hjemme deppa, nr jeg kan vre ute bruke energien til alt jeg brer p til noe annet istede.Til noe som jeg drar nytte av.

Jeg har trent bde i gr og i dag!!! JUUHU! og dermed kommer en kleint oppstilt "se p meg bilde" nedenfor i treningsty! hahaha



Har du sett noe mer tilgjort? :D Sorry.. var det jeg klarte komme opp med i dag!

Ellers har jeg trkka ned p med pizza som Joakim har laget i dag, samtidig som vi mtte bare se eeeen episode til i dag.... Okay da.. det ble to! ;)

N venter en etterlengtet dusj og s str pakking p agendaen!

See you tomorrow! Klarer du gjette p hvor jeg skal?

2

Endorfiner, Endorfiner, Endorfiner!!!!!

  • Publisert 23.11.2015 kl. 22:46. Ligger i kategorien: Trening

Wooow!! Jeg har trkket utenfor komfortsonen min i dag OG fy fasan hvor HY jeg er p endorfiner n! FOR en mestringsflelse!



I dag dro jeg p Sats Nydalen og var med p Prformance Hi-Intensity. Jeg er jo litt pysete p snt. Bde det dra p en snn gruppetrening uten kjenne noen, men og det at jeg ikke visste helt hva jeg gikk til.

Det var virkelig et HAT-ELSK forhold. For det var hardt! Hvertfall for meg. Og jeg trodde jeg skulle spy allerede etter de frste 14 minuttene.

Vi delte oss inn i 2 og 2 par. Og det hele minnet meg veldig om forsvaret og makkervelsene vi gjorde der. Der du virkelig kjrer deg selv, og hverandre hardt. Der du gir alt sammen med partnern din i den timen.

Det var jo s vondt, men likevel s gy!



Vi rodde, hadde kettelbell-velser, situps med medisinball, noe som fltes som hundre burpees, box jump +++

N er jeg s hy p endorfiner at det sprs om jeg fr soove i natt? :O :P

#SATS #mestrinsflelse #treningtilspyav #PrformanceHi-Intensity

0

Aldri fornyd

  • Publisert 29.10.2015 kl. 11:42. Ligger i kategorien: Trening

Don't worry! Im alive! selv om det har vrt stille p denne fronten.

Baking ble det p fredag, men da jeg sndag formiddag oppdaget at buksen som passets fint ivres ikke lenger gikk over lrene mine, blebakeverket slengt rettned fryseren.Og der tenker jeg de skal f bli en godstund. HELT nederst.

N er det tilbake til kaloritelling, matplan, matdagbok og strengt regime frem til jul. S fr vi se om dette gir noen effekt?



Jeghar stortsetttenkt at jeg kan spise det "jeg vil",i normale mengder s klart, s lenge jeg er s aktiv som jeg har vrt. Men n er jeg jo ikke s aktiv lengre, og da betyr det kanskje at jeg m vre mer bevisst p matinntaket?



Jeg husker ret jeg raste ned 10kg. Da var jeg p kanten til vre for tynn og hadde null energi. Men skulle s gjerne vrt en mellomting. Jeg sier ikke at jeg er tykk,i fare for at noen skal missforst. Men jeg merker jeg aldri blir heltfornyd med min egen kropp. Hvorfor skal det vre slik?


Dette er frai sommer hvor jeg sikkert veier 10kg mer... n veier jeg sikkert 15.

Jeg har desverre ikke svarene. Noen mener at man br jobbe med seg selv og medsin egen selvtilitt. Det ligger nok kloke ordi det. Desverre tror jeg den veien er lang, si mellomtiden velger jeg prve meg frem p matfronten ogs.

9

Treningsglede

  • Publisert 19.10.2015 kl. 14:35. Ligger i kategorien: Trening

Jeg vet ikke om du har lagt merke til det eller i det heletatt tenkt over det, men har du savnet noen innleggom trening i det siste?



Det har jeg! Men det har seg snn at jeg har "sluttet" trene. Jeg trodde aldri i mitt "voksene liv" at jeg skulle si, tenke eller tro at jeg skulle prioritere det vekk. Jeg elsker jo trene! Det er jo s gy!



Dessverre har det blitt snn at treningen for min del har blitt mer utmattende enn energigivende. Med alle dagens gjreml, fulltidsjobb,og en hest som krever like mye energi som en treningskt, sier det seg selv at en treningskt i tillegg til at du skal fungere sosialt 5 til 7 dager i uken, s gr i hvert fall energibanken mini underskudd. Dgnet har ikke nok timer til at jegklarer rekke alt, og det gr til slutt ls p svnen og alt ble tilslutt en ond sirkel. Det var frst nr jeg ble drlig at jeg forstod at dette var kroppens mte si ifra p. Jeg er jo et menneske som vil vre med p alt, og f med meg alt, men det har ogs sin pris.

Etter ha vrt nedbrutt i 2 uker, og gradevis bygget meg opp igjen har jeg skjnt at jeg m velge vekk noe og heller gi alt p det ene. Da er det ikke tvil om hjertestenen min, Astro er den som fortjener all min energi. Han er jo nesten en personligtrener i seg selv ;) Ikke bare at jeg fler meg bedre, mer uthvilt og glad, men jeg har det S mye gyere n ogs!

Jeg har jo ikke gitt opp treningen p livstid, og jeg er fortsatt fult aktiv hver dag. Men med tiden vil jeg nok sakte begynne trene litt igjen ;)

0

Hvordan bli bedre til lpe?

  • Publisert 11.08.2015 kl. 14:22. Ligger i kategorien: Trening

Jeg har alltid hatt et nske om bli god til lpe. Bde med tanke p fart og ikke minst med tanke p forbedrekondisjonen.

Lurer du p om du lper med riktig teknikk eller hvordan du kan forbedre lpetiden din? Fortsett les...

Jeg har i flere r vrt en litt av & p jogger. Jeg har ved flere anledninger blitt bedre og bedre. Bde nr det kommer til fart og kondisjon, men jeg har ogs slitet en del med belastningskader og jeg stagnerer som oftest p et eller annet punkt.

Kjenner du deg igjen?

Da kommer dette stikkordet inn i bildet:

Lpeteknikk - Det har nylig gtt opp for meg! Det lrer vi ikke s mye om? Alle kan jo lpe tenker du? - nei.

I mine 27 r har jeg lpt heeelt feil! Ikke rart jeghar vondt og sliter med belastningskader?

Det var frste nr jeg begynte studere lpeteknikk p youtube,testet ut en del i praksis selv, at jeg forstr hvor feil og lite effektivt jeg har lpt.

Jeg skal ikke si at jeg er blitt noen verdensmester p dette og kan gi deg alle svarere.. men det erihvert fall verdt sjekke ut!

Hvorfor For lpe raskere, mer effektivt ,bli sterkere ogminske risikoen for skader.

Mitt frst mte med lpeteknikk var av ei jente jeg var i forsvaret med. Desverre tok jeg ikke til meg lrdommen den gangen, men jeg forstr jo n hvor myesmerte jeg hadde spart meg for om jeg hadde tatt til meg tipsene. Ikke minst hvor bedre og mer effektivt jeg hadde lpt. Derfor nsker jegN dele mine erfaringerog tips med deg.

Slik lper du:

Overkroppen - La oss starte her nr du lper - Skuldrene dine skal vre avslappet og ligge litt bakover, slik at du fr en god holdning. Magen skal trekkes inn/holdes inne, mens brystet strutter littut. Samtidig skyves hoftenelitt frem, s du fr en mer rett holding. Lper du som om du sitter p en stol, gjr du feil..

Nr vi lper og blir slitene, har vi lett for krumme ryggen fremover og se ned i bakken - noe som er veldig naturlig og automatisk nr det er tungt. Men nsker du bedre effekten av lpingen din, anbefaler jeg deg rette deg opp! Da vil du lpe "med" kroppen og i tillegg pne halsen for at lungene dine skal kunne f inn all oksygenet du kan klare f. Du fr sette en liten "satan" p skulderen din nr du lper som minner deg p dette. "h h h, n lener du deg fremover - RETT DEG OPP!!" ;)

Armene - kan brukes til skape fart og skape stabilitet i overkroppen. De br f pendle fritt i 90graders vinkel. Noen av oss lper med mye sving i overkroppen (over-rotasjon). Dette er lite effektivt. Med dette mener jeg atde"svinger" liksom for myefra side til side - Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette, men det finnes en rekke god filmer p Youtube. (Skrive gjerne i kommentarfeltet om dette ble alt for uklart)



Beina - selve maskineriet.

Den strste feilen jeg gjorde nr jeg lp fr var lpe som om jeg gikk. Ved lande p hlen. Dette er heeelt feil. Prv engang lpe barfot uten sko? Hvor lander du da p foten? og hvor tar du frasparket fra?

Det er hvertfall ikke rett p hlen-- men p framfoten. Det er der du har spenn og fleksibilitet. Da bruker du ogs andre muskler i leggen n du lper, s det er viktig med gradvis opptrening og tilvenning av den nye lpeteknikken. (Jeg lp nesten hele 5km med ny teknikk, med svrt lite forhndstrening og det resultertemed betennelse i ankelen) Det er ikke dette vi nsker. Vi nsker jonettopp det motsatte - mindre skader, og raskere lping.

Hvor lander beina dine og hvor mange fraspark tar du I minuttet? Foten dinskal lande rett under eller bitte bittelitt foran overkroppen. Pass p at du ikke tar steg langt forann overkroppen din. Du br ha hy frekvens p hvert steg. Ca 180 pr minutt sies det skal passe de fleste.

Fr du til dette med overkroppen, og lander riktig med bena vil du lande p framfoten, der du har fleksibiliteten og spennet. (alts ikke p trene eller hlen, men rett under tballene. ;)

Mentalitet/din indre stemme - Nr lpeteknikken er p plass, er detbare EN ting som gjr degENDAbedre! Din indre stemme. Hva du sier til deg selv nr du lper er alfaomega. Hva du motiverer du deg selv med nr kroppen er sliten? Hva sier du til deg selv for presse deg til lpe enda litt fortere, og enda litt lengre nr, hvert fiberi kroppen skriker nei?

- For dette er det ingen fasit. Jeg har lest at Marit Bjrgeninnbiller seg selvsom en tigerog at hun ogstenker rent teknisk: "ned og trykk, ned og trykk" hele veien for blokkere ut andre tanker og for gi fullfokus p det tekniske. Det kan ogsvre s enkelt som at du tenker/sier"kom igjen n, 2 min til" "du er r" "du er best" osv.. Spytt ut oppmuntrende og positive tanker om deg selv.

Jeg har ogshrt at Petter Northug tenker mye stygge tanker.. Akkurat hvordan, det vet jeg ikke.. men det kan kanskje vrevirkningsfullt for noen? "Kom igjen din h**ball. Se f fart p den stgge rva di"

Uansett - Tenk igjennomHVA som trigger DEG. Prv deg gjernefrem. Vr den oppmutrende en dag? Vr"styggen p ryggen"som slenger mkka kommentarer. Og sjekk hva som ga resultater?!


Bildene er fra jeg lp 5km lp i sommer


velser:

For lpe skadefritt er det viktig at muskulaturen spiller p lag. Jeg tenkte jeg kunne lage et eget innlegg om styrkevelser du kan gjre for f enda bedre forutsetninger. Hvis det er noe du vil? Si JA!! :)

Ps. Jeg har ikke utdanning som trener, og deler kun mine egne erfaringer og informasjon jeg har funnet via andre kilder.

Kilder jeg har brukt er videoer p Youtube, Stella tv, Shape up og egne erfaringer.

0

Hverdags pjatt

  • Publisert 27.07.2015 kl. 10:26. Ligger i kategorien: Trening

Hey, Ho, Lets go!! Mandagen er her. Det er en splitter ny uke. Ferien for dennesommeren er fullstending over for min del, og det er bare bitei det halvsure eple. Hverdagen er her for bli. Jeg kickstarter dengjerne med en splitter nytreningsplan! Dette er ogssiste uken Astro, er p sommerbeite fr han skal hentes hjem til stallen igjen, s det gjelder nyte de siste dagene med "fri" fr vi starter full opptrening p han ogs. Hvis alt gr som jeg nsker blir det endelig faste dressurtreninger fremover og kanskje "drmmen" om debudt p konkurransebanen blir en virkelighet. Hvem vet?



Her er hvertfall ukens treningsplan!!



Ellers gleder jeg meg veldig til se denne "fanten" igjeni dag. En uke siden sist.. leenge ;(


Foto: Marte Fjeld

0

I need goals!

  • Publisert 14.07.2015 kl. 14:55. Ligger i kategorien: Trening

Det er vel ikke til legge skjul pat den siste tidens treningsaktivitet ikke akkurat har vrt p sitt hyeste. Men dette har jeg tenkt gjre noe med!

Det er lenge siden jeg har laget en plan, og jeg trenger en treningsplan-Jeg trenger et ml!



Starter med ml omtre dager n frst - kanskje jeg ker.Det er ikke dermed sagt at jeg flger denne planen slavisk, menda har jegi det minstenoe forholde meg til, og ja - kanskje jegbytterom litt av velselsene til/fra en annen dag. Men hva betyr n det? Det ikke gitt at kroppen alltid eri den formen man hadde sett for seg, og det er viktig lytte til kroppen oghva den sier.Vi vet jo alle som har trent,atman blir grusomt stl istarten eller nr man gjr nye velser.

Det er ikke lenge siden jeg hadde DE ambisjonene om max'e min4x4intervall til et nytt niv, men DER var jeg rett slett ikke likevel. Jeg var ikke engangi "form" til gjennomfre en rolig lpekt engang.. :/ Merkelig.. s det ble med en oppvarming og enkle styrkevelser. (lapskaustrening ;) )






Det som tells er ukas sluttresultat! ;)

2

Mestringsflelse!

  • Publisert 05.07.2015 kl. 18:05. Ligger i kategorien: Trening

Wooohoo! I gr lp jeg (vi) 5km-lp! Gikk s absolutt bedre enn forventet og jeg forbedret tiden fra sist med 3min +. Jeg klager ikke over det! Mlet mitt er fortsatt ikke ndd, men det var heller ikke forventet i r uten noen forhndstrening. Stolt er jeg av Joakim ogs, som lp for frste gang. (Han fikk lpet i bursdagsgave av meg i fjor.. hehehe. Sleip? ) Han spurta snn over mlstreken at han ble kommentert over hyttaler anlegget. Haha!

I r var det varmt, men heldigvis ikke i nrheten av de temperaturene som var i 2014. Det er jeg grusomt takknemmelig for!


Stort bildedryss fra dagen i gr

Planlegger lypa

Akkurat kommet over mlstreken

Fornyde med ha fullfrt!!

Uttying er viktig hehe ;p


Alle Foto: Marte (lillesster)

Anbefaler alle teste seg p et snt her lp! Gir mestringsflelse og treningsmotivasjon til tusen!!

0

For et r siden

  • Publisert 03.07.2015 kl. 15:05. Ligger i kategorien: Trening

I gr var det ett r siden jeg lp mitt frste 5km-lp. Og til helgen skal jeg delta p nytt for andre gang! Resultatet for ett r siden ble ikke helt som hpet, da jeg hadde lpt bedre p treninger hjemme. Jeg lp jo hele 4 min treigere enn jeg visste at jeg kunne, men denne dagen var det suuutholdelig varmt. Jeg tror kroppen p en mte gikk i dvalemodus nr det var FOR varmt. Likevel var jeg s fornyd med ha gjennomfrt og gjort mitt frste lp.

I r har jeg ikke ftt trent noe, s jeg gjennomfrer vell kun for gjre det. nsker selvflgelig i det minste sl tiden fra sist, men jeg har ingen forventinger. Fler likevel jeg har en fordel med at jeg n kjenner lypa og kan legge opp lpet litt mer strategisk ;)



Prvde innfre ny trend med svettebnd serru?! HAHA :D Er nok mer at jeg svetter som en gris og blir helt forstyrra nr det renner ned i ya :S Ser ut som jeg har deltatt i pensjonistgruppa ;)


Oppdaterer p hvordan det har gtt i helgen!

alouise

"Change doesn't come unless you push yourself.."

Bloggdesign

Designmalen er designet og kodet av KvDesign
hits